czwartek, 13 czerwca 2013

Prezentacje: Eugeniusz Minciel - malarstwo



Eugeniusz Minciel jest czołowym przedstawicielem ruchu artystycznego zwanego Nowa Ekspresją. Nowa Ekspresja – to trend w sztuce współczesnej, którego początki można odnaleźć w późnych latach 60. XX wieku, przeżywający swój rozkwit w latach 80-ych. 
Kierunek był odpowiedzią na minimalizm, konceptualizm i abstrakcję geometryczną, tendencje wiodące malarstwo ku neutralnym i chłodnym środkom wyrazu, często pozbawionym osobistej nuty. Cechą charakterystyczną dla Neoekspresjonistów, a tak widoczną w obrazach Eugeniusza Minciela, jest wyrażanie uczuć, posługiwanie się emocjami, ekspresją i intuicją. Artysta operuje gestem, nie zaciera śladów swoich decyzji. Obraz buduje niedbałymi z pozoru pociągnięciami pędzla. Dzieło jest żywym, osobistym, pełnym napięcia zapisem. Bez pretensji do formułowania obiektywnych, plastycznych prawd. Obrazy Eugeniusza Minciela to połączenie szorstkiej, brutalnej materii z liryzmem, który po chwili obcowania z dziełem, wyłania się ze sfery obrazu. Idąc za przykładem niemieckiej grupy Neue Wilde („Nowi Dzicy”) Minciel stara się artykułować opowieść o świecie, unikając wygładzeń, estetyzowania, dążenia za konwencją. Brutalność ataku na płótno ma zapewnić możliwie szczery przekaz. To malarstwo tonie w farbie, z farby wynika, gest, rozgrzana do białości głowa i obraz krzyczący, jęczący, jak zwierz pożerający wszelkie konwenanse i utarte szlaki. W pośpiechu nie ma miejsca na fałsz ani na kalkulację. Żywy, dynamiczny proces malowania ma za zadanie wydobyć z głębi podświadomości uczucia i emocje najpierwotniejsze i najprawdziwsze. 
Mimo, że ruch Neoekspresjonistów przeżywał swój rozkwit w latach 80., bezkompromisowość uprawianego przez nich malarstwa jest głęboko aktualna jako współczesna alternatywa wobec zalewu plastikowej, ulizanej i miałkiej produkcji plastycznej. Potrzeba noża do krojenia lukru.

Piotr Król



1.
© Eugeniusz Minciel

2.
© Eugeniusz Minciel

3.
© Eugeniusz Minciel

4.
© Eugeniusz Minciel

5.
© Eugeniusz Minciel

6.
© Eugeniusz Minciel

7.
© Eugeniusz Minciel

8.
© Eugeniusz Minciel

9.
© Eugeniusz Minciel

10.
© Eugeniusz Minciel

11.
© Eugeniusz Minciel

12.
© Eugeniusz Minciel

13.
© Eugeniusz Minciel




Eugeniusz Minciel - Ur.1958r. Dyplom 1985 – Akademia Sztuk Pięknych Wrocław, Pracownia Malarstwa Prof. Wandy Gołkowskiej.

Wybrane wystawy indywidualne

1985 – Galeria w Pasażu; DESA; Wrocław; Polska
1987 – Galeria Teatru Stu; Kraków; Polska
1989 – Do góry nogami; Galeria BWA; Wrocław; Polska
1990 – Galeria Promocyjna; Warszawa; Polska
1991 – Obrazy Łupane; Galeria BWA; Wrocław; Polska
1992 – Galeria Gatic; Göteborg; Szwecja
– Państwowa Galeria Sztuki ; Legnica; Polska
1993 – Galeria BWA; Mały Salon; Nowy Sącz; Polska
1994 – Galeria Wzgórze Zamkowe; Lubin; Polska
1996 – Galeria El; Elbląg; Polska
– Galeria na Odwachu; Wrocław; Polska
– Galeria BWA; Nowy Sącz; Polska
1998 – Galeria na Odwachu; Wrocław; Polska
1999 – Galeria Kameralna; Słupsk; Polska
2000 – Galeria Promocyjna; Warszawa; Polska
2003 – Galeria Dominique Lang; Dudelage;Luksemburg
– Galeria Doxa; Czeski Krumlov; Czechy
– Galeria BWA; Wrocław; Polska
– Galeria Na Solnym; Wrocław; Polska
2006 – Galerie Drei Eichen; Emern; Niemcy
2009/10 – Galeria Promocyjna ; Warszawa; Polska Nagroda Fundacji Exit
2012 – BWA Gorzów Wielkopolski
2012 – 4 EMfabery – przestrzeń miejska – Wrocław
2012 – Księżyce 2 – Galeria Entropia, Wrocław

Nagroda została przyznana za konsekwentny - trwający 25 lat-twórczy proces akcentowania w malarstwie tego, co w nim było, jest i będzie niepowtarzalne - śladu ludzkiego geniuszu w pojmowaniu świata i samego siebie.
Brałem udział w ponad 80 wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą. Prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu i w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Wybrane wystawy zbiorowe

1985 – Ogólnopolski Konkurs Rysunku Szkół Artystycznych; Katowice; Polska – wyróżnienie honorowe
– Droga i Prawda; I Krajowe Biennale młodych; Wrocław; Polska- II nagroda; stypendium Watykańskie
– Współczesna Sztuka Polska; Walter Philips Gallery, Banff Center; Kanada
1986 – Wystawa Grafiki Współczesnej; Urojone światy w polskiej sztuce lat 80- tych- wystawa z Kolekcji Gdańskiego Kantoru Sztuki; Wiedeń; Kolonia
1987 – Wystawa sztuki polskich artystów; Mons; Belgia
– II Krajowe Biennale Młodych; Wrocław; Polska
– Ogólnopolski Konkurs na rysunek im. Andriollego; Galeria BWA; Lublin; dyplom honorowy
– Realizm radykalny, abstrakcja konkretna; Muzeum Narodowe; Warszawa; Polska
1988 – Świeżo malowane; Zachęta; Warszawa; Polska
1989 – Krytycy o nas; Galeria BWA; Sopot; Polska
– Wystawa Malarstwa im E. Gepperta; Galeria BWA; Wrocław; Polska
– Malarstwo Młodych 1982-1987;Galeria Narodowa ; Lwów; Galeria Pracowni artystycznych; Moskwa
1990 – PWSSP we Wrocławiu 1946-1990; Galeria Zachęta; Warszawa; Polska
– 200 Jahre Kunstschulen in Breslau; Wiesbaden; Niemcy; Francja
– Akcje plastyczne; instalacje; Wieża malowana; malowanie ulicy Świdnickiej; Wrocław
1991 – Projekt Visum; Berlin; Niemcy
– Akcja plastyczna; spadochrony; Wrocław; Polska
– Reims Presente Wrocław Expose; Galerie Martine Dewez; Reims
1992 – Oko na widelcu, albo gorące lody czyli creme de la creme polskiej sztuki lat 90; Galeria BWA; Katowice; Polska
– Forma i Kolor, czyli wszystko na sprzedaż; Galeria BWA; Wrocław; Polska
– Galeria Adlergasse, Drezna; Niemcy
1993 – III Foto-konferencja Wschód- Zachód; Oborniki Sląskie; Polska
1996 – Rozpoznanie – obrazy lat 90-tych; Bunkier Sztuki; Kraków; Polska
– Spirala 1 - wystawa prac artystów dolnośląskich; Fundacja Gerarda Bluma Kwiatkowskiego; Świeradów Zdrój; Polska
2000 – Sztuka Polska XX wieku; Muzeum Narodowe; Wrocław; Polska
2001 – Genius loci; Muzeum Architektury; Wrocław; Polska
2003 – Kolekcja 1996- 2003; Muzeum Narodowe; Wrocław; Polska
2004 – Warszawa w Wilnie; Galeria Arka; Wilno; Litwa
– Warszawa w Kijowie; Dom Artysty Plastyka; kijów; Ukraina
– Oblicza Expresji; Galeria na Solnym; Wrocław; Polska
2005 – Polen commt, 12 maler aus Polen; w ramach Roku Polski w Niemczech I Roku Niemiec w Polsce 2005-6 - cykl wystaw w Berlin; Kilonia; Aachem; Krefeld; Kolonia; Bonn; Lipsk; Niemcy
2006 – Polen commt; cykl wystaw; Altenburg; Bad Muskau; Essen; Niemcy
– Nowa Ekspresja 20 lat; Galeria BWA; Olsztyn; Polska
– 60 lat Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu; Muzeum Narodowe; Wrocław; Polska
2008 – Republika Bananowa, Ekspresja lat 80-tych; Zamek Książ; Muzeum Narodowe; Szczecin; Polska
2010 – Apogeum Nowa Ekspresja 1987– Toruń; Centrum Sztuki Współczesnej
2010 – Pokolenie 80 – Muzeum Narodowe; Kraków.
2011 – „co jest tu/czego tu nie ma”- Oblasti Galeria Liberec, Czechy
2011 – „Projekt Silesium”- Muzeum Akademii Sztuk Pięknych Wrocław
2011 – 7 gestów malarskich – Galeria Entropia, Wrocław
2011 – „Pochwała niekonsekwencji" Galeria Miejska Wrocław
2012 – "Przestrzeń pomiędzy nami" Prezentacja Akademii Sztuk Pięknych, Wiesbaden, Niemcy
2012 – Sympozjum Rzeczpospolitej 2012 – Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2012 – „Horyzonty”- Muzeum Fotografii, Gorlitz, Niemcy

W latach 1990-2 byłem współorganizatorem akcji plastycznych, które zaistniały w przestrzeni miejskiej Wrocławia.
„Malowanie ul Świdnickiej” - pierwsza z akcji, obejmująca sam proces publicznego powstawania obrazów. Wielkie prostokątne powierzchnie asfaltu, stały się ciągiem wyrazistych, osobistych obrazów-znaków, które stopniowo znikały, wtapiając się w otoczenie, ginąc pod butami przechodniów.
„Wieża malowana” 19x9 metrów. Akcja polegała na uprzednim przygotowaniu przez poszczególnych artystów obiektów plastycznych-obrazów, których „bazą” wyjściową były brezentowe plandeki czołgowe 10x9 metrów, a następnie zainstalowanie ich w układzie pionowym na rusztowaniu wieży Kościoła Garnizonowego w Rynku. Wychodząc od samodzielnie funkcjonujących obrazów dążyliśmy do zintegrowania ich w jedną wspólną całość-instalację plastyczną.
„Spadochrony'' Akcja polegała na rozmieszczeniu w północnej części Rynku Wrocławskiego obiektów plastycznych-obrazów, których bazą wyjściową były spadochrony.
Każdy z artystów zrealizował własną koncepcję malarską na 2 płaszczyznach spadochronów. Przygotowane przez uczestników obiekty malarskie zamontowane zostały nad ulicą, wzdłuż północnej części Rynku, na wysokości 3 piętra, poziomo nad ulicą, tworząc instalację obrazów zawieszonych nad głowami przechodniów. Akcje te zostały zakończone wystawą „Forma i kolor czyli wszystko na sprzedaż” w galeriach w Polsce i w Niemczech. BWA- Wrocław i Galerie Bluefabrik- Drezno (Niemcy)- 1999r .

Publikacje

1988r. Przegląd Katolicki No.44 Krystyna S. Moisan „Świeżo malowane”
1988r. ITD. No. 43 Teresa Sołtysiak „Wietrzenie”
1988r. Kultura No. 39 – Tomasz Rudomino „Świeży, młody artysta”
1990r. Słowo Powszechne” No.97 – J.Z Brudnicki „Świetliste witraże Minciela”
1986r. Odra No. 5(296) – Mirosław Ratajczaka „Ironia jako wyraz i natchnienie”
1989r. Exit - Tomasz Rudomino „Słowo o Mincielu”
2009r. Exit No.4(80) - Elżbieta Kościelak „Salute to painting”
2013r. Format No.64 - Mirosław Ratajczaka – „Minciel Samowzbudnik”