środa, 7 sierpnia 2013

Prezentacje: Talat Darvinoğlu - fotografika



          „We śnie Jakub ujrzał drabinę opartą na ziemi, sięgającą swym wierzchołkiem nieba, oraz aniołów Bożych, którzy wchodzili w górę i schodzili na dół. A oto Pan stał na jej szczycie i mówił: «Ja jestem Pan, Bóg Abrahama i Bóg Izaaka. Ja jestem z tobą i będę cię strzegł, gdziekolwiek się udasz” (Rdz 28, 13-16). Tyle na temat Jakubowego snu o drabinie bytów wypowiedziały wersety Biblii. Nadludzkie istoty, wchodzące i schodzące po boskiej drabinie łączącej ziemię z niebem, miały okazać się dla wyznawców obietnicą transgresji, przekroczenia wszystkich ludzkich kondycji, nadzieją na spirytualizację. Jak powtarzał Filon z Aleksandrii, rozczytując w traktacie De somniis obecność aniołów we śnie Jakuba: „Dla nas biednych pożyteczne jest mieć <<logosy>> jako pośredników i rzeczników”. Rzeczywiście, ufny czytelnik Pisma spoglądał na postaci zstępujące z kolejnych stopni drabiny jak na swoje przyszłe lustra, wieczyste odbicia. Sen o drabinie Jakubowej stał się jednym z najważniejszych mitów chrześcijańskiego świata, opowieścią wyrażającą nadzieję transformacji, radykalnej odmiany losu, a także absolutnej, eschatologicznej wolności. Fotografiki Talata Darvinoğlu należy w moim przekonaniu odczytywać w dialogu z tą tradycją. Jako ich sceptyczną kontynuację, a nawet – jako okrutną weryfikację spirytualistycznego mitu chrześcijaństwa w dobie ponowoczesności.

           W uniwersum Darvinoğlu nie ma drabin Jakubowych. I nie jest bynajmniej ważne, czy kiedykolwiek istniały, czy zostały spalone (jak w utworze Marka Lanegana z 2011 roku, Burning Jacob's Ladder), czy nigdy żaden człowiek stąpający po ziemi ich po prostu nie odnalazł. Według Orygenesa, drabina jest symbolem duszy ludzkiej, a aniołowie stąpający po niej – uosabiają boski rozum świata. „Tak kończy się świat – nie hukiem, ale skomleniem”, tą Eliotowską frazą mogliby posłużyć się wszyscy odrealnieni, humanoidalni bohaterowie fotografik artysty podobnie, jak postaci z powieści Orhana Pamuka, mieszkańcy światów, w których również nie dokonał się nigdy „szczęśliwy sen o drabinie”, mieszkańcy Kars ze Śniegu czy Stambułu z Nazywam się Czerwień. Darvinoğlu nie odnalazł drogi, za pomocą której można by wyśnić marzenie o zwycięstwie nad własną egzystencją. „W epifanii twarzy brzmi rozkaz: Nie zabijaj!” – pisał pół wieku temu z wielkim rozmachem Emmanuel Levinas. Dopowiadał jeszcze więcej, podkreślając, że „twarz niweczy intencjonalność, która kieruje się w jej stronę” i wzywa do absolutnej oraz bezwarunkowej odpowiedzialności za Innego. Sylwetki Talata Darvinoğlu odarto jednak z ich oblicz, a uczyniła to jakaś złowieszcza siła, redukująca ich istnienia do produktów halucynacji. Być może więc jest jednak tak, jak w słynnej Drabinie Jakubowej w reżyserii Adriana Lyne'a? Przejście istnieje, istnieje nawet możliwość zmiany. Nie jest to jedynie pomost do słonecznej Jeruzalem, ale najprawdziwsza, realna brama do piekieł.

Redakcja




Ichtys
© Talat Darvinoğlu

Golgota
© Talat Darvinoğlu

Rendez-vous
© Talat Darvinoğlu

Dr schnabel vom rom
© Talat Darvinoğlu

Kobiety taskające prostokątne lustro w listopadowe popołudnie
© Talat Darvinoğlu

Korespondencja pośmiertna
© Talat Darvinoğlu

Mene Ragritte
© Talat Darvinoğlu

Mene Ragritte
© Talat Darvinoğlu

Paramnezja
© Talat Darvinoğlu

Portret rodzinny
© Talat Darvinoğlu

Rekonkwista
© Talat Darvinoğlu

Rozstanie
© Talat Darvinoğlu

Tafsir
© Talat Darvinoğlu

Telefonistka
© Talat Darvinoğlu

Utrata aureoli
© Talat Darvinoğlu

Weltschmerz
© Talat Darvinoğlu





Talat Darvinoğlu - niepotrzebny, nieśmiertelny. urodzony 1988 roku (a powinien 1888). surrealista, dekadent. 

ważniejsze publikacje:
+ szafa kwartalnik literacko-artystyczny - publikacja #41 [15.12.2011]
+ artpubgaleria - wystawa i panel dyskusyjny [06.01.2012]
+ publikacja w illustrate yourself [15.10.2010]
+ postkultura - opis projektu [19.10.2012]
+ graffus art&design - publikacja [09.11.2012]
+ artpub album / talat darvinoğlu - surrealizm jako konstrukcja społeczna [08.12.2012]
+ szafa kwartalnik literacko-artystyczny - publikacja #45 [15.12.2012]
+ inspirio magazine - oniryczny talat darvinoğlu [06.06.2013]

wywiady:
+ teraźniejszość zawsze jest zła - artysta.pl rozmawia z talatem darvinoğlu

wystawy:
+ traktat o manekinach, galeria szyb wilson - katowice, marzec 2012
+ 12. ogólnopolski przegląd sztuki współczesnej forma, dom kultury - rawicz, czerwiec 2012
+ untouchable mediations biennale, poznań, wrzesień 2012
+ dyskusyjny klub filmowy - przegląd krótkiego metrażu, sala widowiskowa kina piast - lędziny, grudzień 2012
+ sürrealizm jako konstrukcja społeczna - wystawa indywidualna, katowice, 12 stycznia 2013 
+ old school - music & art, mysłowice - brzezinka, 1 i 2 luty 2013
+ galerii sztuki „poMysłowa galeria” + licytacja obrazów, brzezinka-mysłowice, 18:00 - 7 kwietnia 2013
+ kafeteria cafe foyer, teatr im. juliusza słowackiego, kraków, maj 2013

strony: