Wszystkie sylwetki z kosmicznego fotoplastikonu Andrzeja Dragana naznaczone zostały piętnem Bergmanowskiej „siódmej pieczęci”: zapowiedzią jakiejś nieuniknionej katastrofy. Pozostawione na granicy unicestwienia psychomoralnego, okazują mimo to moc nieusuwalnych z przestrzeni pamięci emanacji: są alegoriami, silnymi symbolami, emblematami. Niezwykle sugestywne, a mimo to zawieszone w dynamice istnienia tak, jakby nie istniał czas, a całość była momentem wyrwanym z nieskończoności – jawią się jako przerażające, ponowoczesne „veraikony”. Acheiropoietos – tym słowem w kulturze szóstowiecznego Bizancjum określono wizerunek twarzy „nieuczyniony ludzką ręką”, cudowny, żywy i oddziałujący. Taką jest również ikona Draganowska, choć weraikoniczne miejsce Chrystusa zastępują najczęściej padlina: obdarta ze skóry sarna, zmumifikowany kot; albo artefakty takie, jak dolar w Absyncie. Deus ad machinam: powrót Boga do maszyny wiecznej. Podobnie jak substancja boska w procesie profanacji przestaje zasilać naturę ziemskiego uniwersum, tak też i osobowość modela, jego personalitas – na zdjęciach Dragana ulega osłabieniu, rozpadowi i dyseminacji na rzecz inwazji przekazu i traumy. W pracach zachowana zostaje ich naturalność przy najsilniejszej możliwej kondensacji znaczeń i wzmocnieniu perswazyjnej warstwy dzieła.
Redakcja
Allegory of the Truth © Andrzej Dragan |
Wonderland © Andrzej Dragan |
Stabat mater © Andrzej Dragan |
Marta © Andrzej Dragan |
Absynt © Andrzej Dragan |
Cat without smile © Andrzej Dragan |
Old Adolf Hitler © Andrzej Dragan |
Old Marilyn Monroe © Andrzej Dragan |
Joanna Senyszyn © Andrzej Dragan |
Jerzy Urban © Andrzej Dragan |
Mads Mikkelsen © Andrzej Dragan |
Piano tuner © Andrzej Dragan |
No title © Andrzej Dragan |
Andrzej Mleczko © Andrzej Dragan |
Guardian © Andrzej Dragan |
David Lynch © Andrzej Dragan |
Andrzej Dragan urodził się w 1978 roku, studiował w Warszawie i na stypendiach w Amsterdamie, Lisbonie i na Oxfordzie. Uzyskał doktorat cum laude z fizyki kwantowej w 2005 roku. Uczestniczył w konferencjach i seminariach w Amsterdamie, Krakowie, Glasgow, Londynie, Mińsku, Monachium, Oxfordzie. St. Andrew, Warszawie i Tokio. Członek i były sekretarz naukowy Komitetu Głównego Physics Olympiad, wcześniej zatrudniony w Imperial College w Londynie, Uniwersytecie w Nottingham, obecnie pracujący na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Nigdy nie skosztował kawy.
W przeszłości zwyciężał w wielu narodowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Zaangażowany w sztukę fotografii od 2003 roku. Publikował swoje prace w magazynach i albumach w 12 krajach, włączając w to „200 Best Ad Photographers Worldwide” (2006). Nagrodzony na KTR złotym i srebrnym medalem (2006), dwoma srebrnymi i brązowym (2007), dwoma złotymi, dwoma srebrnymi i dwoma brązowymi (2008). Nominowany do nagrody Złotego Lwa na Festiwalu w Cannes (2006). Srebrny medal Corbis Photography Awards (2007), złoty w Golden Drum Festival (2007), brązowy w Epica Awards (2007). Trzecia nagrody w Pilsner Urquell Contest Contest (2007). Fotograf roku 2007 według Digital Camera Matazin w Wielkiej Brytanii, a także zdobywca srebrnego medalu w International Photography Masters Cup w Londynie (2010). Współpracował z agencjami prasowymi: Aria (Florencja), Brain, DDB, Euro RSCG, Grey, JWT, McCann-Erickson, Ogilvy (Dubaj), Ogilvy (Frankfurt), Outfit (Londyn), Publicis (Brazylia), Scholz & Friends oraz TBWA (Londyn), a także z markami takimi, jak Amnesty International, Aniela, Arkadia, Axura, Channel 4, Converse, Energizer, Jaga Hupalo, Play, Playstation, Polpharma, Radio Eska i Xbox.